Ook indien een school of een scholenbestuur besluit tot innovatie wordt de leraren (meestal) niets gevraagd. Het "denkwerk" gebeurd in de burelen van de "bobo's" en de leraren mogen hooguit een keer in een gezellige middagsessie hun zegje doen. Wat de uitvoering betreft zijn zij dan aan zet. Zij moeten dus vaak iets uitvoeren dat niet praktisch getest is en waar zij niet alle ins en outs van weten. Dat levert toch een hoop frustratie op. En we weten het allemaal als je geen eigenaar bent van het probleem of de oplossing dan ben je niet echt gemotiveerd om zaken op te pakken (motivatietheorie van Deci & Ryan).


Als we deze vragen helder hebben dan gaan we samen op zoek naar een oplossing dit varieert van een paar uur bijles tot een verandering van school(type) of begeleiding bij scriptie- en masterstudie of promotie. Daarbij staat altijd het kind, de leerling, de student voorop. Ik ben niet degene die het moet doen maar degene die de vraag heeft moet zelf naar de oplossing toewerken. Daarbij geldt dan wel: je moet het zelf doen maar je hoeft het niet alleen te doen.
Dus heb je onderwijsvragen neem gerust contact op via mijn website cc-onderwijs.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten