dinsdag 17 september 2013

een rollercoaster

Het is alweer een tijdje geleden dat ik de vorige blog publiceerde maar op het moment is het leven net een rollercoaster....
Zo zit je in Frankrijk in de zon en zo zit je weer midden in de zorgen als zzp'er om je hoofd boven water te houden. En daar weer midden in krijg je ineens van alle kanten kansen aangeboden en schijnt de zon weer volop, soms letterlijk maar ook figuurlijk. 

Binnen het project TEC2020 heb ik twee themamiddagen georganiseerd om de opbrengsten die tot nu toe behaald zijn met elkaar te delen. +Leo Crombach van Lijnspel trad daarbij op een bezielende wijze als dagvoorzitter op. Beide middagen werden gekenmerkt door een hoge mate van positieve energie en er werd vaak zeer de diepte ingegaan bij de discussies. Echter wat wel bleek was dat er tot nu toe weinig met elkaar gedeeld is en daar moeten we de eerstkomende tijd op gaan inzetten.

Het onderzoek bij Zuyd Hogeschool loopt (helaas) ten einde. De inzet van communities in het Chemie Onderwijs via #CHILL  is ingezet en de Communities for Development (CfD's) zijn nu voor het tweede jaar bezig. Met behulp van interviews zijn/worden deze CfD's dit jaar geëvalueerd en met de uitkomsten daarvan wordt gekeken of er nog aanpassingen nodig zijn volgend jaar. Al met al een stevige vooruitgang in ondernemend onderwijs. De studenten maken op deze manier op een hele natuurlijke wijze kennis met het bedrijf en zijn vaak meer collega dan stagiair (hun eigen woorden in de interviews). De directeur van CHILL +Peter Engelen mag trots zijn op dit vernieuwend onderwijs.

Ook sChOOLCAFE begint steeds meer vorm te krijgen. Mensen beginnen me te vinden en benaderen me met uiteenlopende (onderwijs)vragen. Van scriptiebegeleiding tot wiskunde bijles en van begeleiding van master- en promotietrajecten tot anatomie-fysiologie bijles. Het is allemaal mogelijk met bezielende ondersteuning van professionele (leer)krachten. Binnen lijnspel zijn nog diverse zzp'ers op onderwijsgebied werkzaam en ook zij bieden een scala aan activiteiten die in samenwerking met sChOOLCAFE via een soort makelaarsfunctie gevonden kunnen worden. Denk hierbij aan ondersteuning bij dyslexie, pestprogramma's, mindfullness for kids, huiswerkondersteuning voor diverse doelgroepen e.d.

Ook voor leraren en ouders staan de deuren van sChOOLCAFE nog wagenwijd open. Begeleiding bij hun eigen studie is ook van groot belang, zeker gezien het feit dat OCW propagandeert dat leraren liefst gepromoveerd moeten zijn maar daar voorts weinig tijd en ruimte voor biedt. Leraren zijn al vaak overbelast met allerlei taken en doen al veel "in eigen tijd". Een studie ernaast is dan erg zwaar. Zeker als er geen of weinig begeleiding vanuit het onderwijsinstituut geboden wordt. Echter met de lerarenbeurs kunnen zij begeleiding "inkopen" en komen zij voor ondersteuning bij mij terecht. Het is mooi om te zien hoe gemotiveerd deze mensen toch zijn om hun studie te voltooien en in te zetten voor "beter" onderwijs. Daar doe je het allemaal voor!!!

Ik voel me nog steeds gezegend dat ik dit allemaal mag doen en dat ik zoveel interessante mensen ontmoet. In een gewone, reguliere baan zou dat zeker niet gebeurd zijn dus .... dankzij de rollercoaster heb ik nog altijd kriebels in mijn buik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten