Ondernemende
mensen, ondernemend onderwijs en op weg naar een ondernemende samenleving. Een
Spaanse casus.
We zijn in een tijd van verandering. Een verandering van oud
denken naar nieuw denken. Van een afwachtende houding naar een ondernemende
houding. Van alles van de overheid verwachten naar het nemen van het eigen
initiatief. Van onderwijs dat opleidt tot een diploma, naar onderwijs dat onderdeel uitmaakt van het
totale leerproces dat leerlingen doormaken op weg naar (arbeids)participatie. Van
een consumptie samenleving naar een
duurzame samenleving waar profit, planet, people en pleasure in goede balans
met elkaar zijn.
Dit proces van veranderen heeft zijn eigen dynamiek. Het
vereist ook een ander management. Niet een top-down georganiseerde van A naar B
gestuurde procesbegeleiding, maar een stimulerende en faciliterende rol van
ondernemers, overheden en onderwijsinstellingen. Het wordt gekenmerkt door een
procesgang van A naar Anders waarbij draagvlak is van alle partijen in het
proces. Deelnemers in het proces dragen de kernwaarden initiatief tonen,
kwaliteit leveren, resultaatgerichtheid en kansen zien.
Succesfactor hierin is het definiëren van projecten die
bijdragen aan die transformatie van oud naar nieuw denken, binnen of buiten de
bestaande context, en binnen een
bepaalde zone van tijd.
Het gaat dan ook om innovatie die gericht is op die
kernwaarden, initiatief tonen, kwaliteit leveren, resultaatgerichtheid en
kansen zien. Voor het onderwijs geldt bovendien dat er binnen deze context meer
rekening gehouden wordt met individuele leerprocessen, met de eigentijdse leefwereld
van de jongeren en zo ontstaat een ondernemender leerklimaat. Dit heeft als
resultaat dat de juiste persoon op de juiste plek komt in de lokale
participatiemarkt. Voor de overheid geldt dat deze initieërt, en stimuleert, eigen
initatief beloont en broedcellen van creativiteit en ondernemende mensen met
elkaar verbindt. Hierin past dan een faciliterende rol van die overheid in het
proces en een regie op verbinden, stimuleren en vertrouwen.
In Noord-Spanje, in Valnalon en Fucomi (Asturias) , is men
al enige tijd bezig met het proces om vanuit een oud-industrie en mijngebied
een nieuwe ondernemende regio te maken. Gebouwen zijn opgeknapt en mensen worden
gefaciliteerd om zelf ondernemer te worden. Hiertoe zijn twee peilers van
belang: ondernemend onderwijs vanaf de basisschool tot en met hoger onderwijs
en entrepeneurship -training om ondernemer te worden.
Van 19 september tot en met 23 september as. is mevrouw
Cecilia Canedo-Arguelles uit deze regio in Nederland. Zij is bereid gevonden om
( in het Engels) een korte uiteenzetting te geven over de aanpak in Valanalon
en Vucomi. Zo bieden wij u de gelegenheid om met elkaar, via het spiegelen van
de Spaanse aanpak, in een workshop inspiratie
op te doen. Ook is er de gelegenheid voor diegene die geprikkeld is ten aanzien
van dit thema om deel te nemen aan een 4 daagse excursie naar Noord-Spanje ten
aanzien van het onderwerp. Nadere uitleg hierover tijdens de uiteenzetting.
Deelname aan de workshop is kostenloos en het vindt plaats
bij Lijnspel coöperatie UA, Nieuw
Eykholt 190, te Heerlen op Vrijdag 20
september 2013 om 15.00 uur. Gelieve van te voren aan
te melden via dirkernst@lijnspel.nl of 06-338 58 921
Geen opmerkingen:
Een reactie posten