woensdag 17 juli 2013

Sinds maart 2012 mag ik mij zelfstandig ondernemer noemen, ook wel zzp'er genoemd. Dat betekent zelfstandige zonder personeel. Zelf ben ik meer gecharmeerd van de uitdrukking Zelfstandig Professional, ZP'er dus.
Het was een hectisch jaar van allerlei kansen, ontmoetingen en natuurlijk ook valkuilen en bedreigingen. Het was soms zwemmen of verzuipen maar wat heb ik genoten van alle nieuwe zaken die op mijn pad kwamen.

Zo doe ik een onderzoek naar de inzet van communities bij het Chemie Onderwijs van de @ZuydHogeschool en @CHILL. Ik kwam op plaatsen waar ik normaal gesproken nooit zou komen: diverse chemie fabrieken, een papierfabriek, bedrijven waar plastics gemaakt worden, de microbiologie afdeling van een ziekenhuis en noem maar op. Machtig interessant om al die verhalen van de studenten op te tekenen en te horen dat ze zich prettig voelen bij deze manier van werken. In een community for development (CfD) voelen zij zich vaak meer collega dan student en ze leren veel van de discussies met elkaar.

Intussen had ik diverse contacten met andere zp'ers en er kwam van alles voorbij, één van hen waarschuwde mij hiervoor. Hij gaf aan dat ik op een gegeven moment toch moest gaan focussen anders zou ik verdrinken in de informatiestroom. En ja +Dries van Gemert dat was bijna gebeurd, maar dank zij jouw waarschuwing dus niet!

Sinds begin dit jaar (2013) maak ik deel uit van de coöperatie Lijnspel van  +Leo Crombach en anderen. Binnen deze coöperatie werken ZP'ers aan hun eigen onderneming maar ook aan gezamenlijke projecten.
Onder de poot Lijnspel Onderwijs werk ik samen met Dirk Ernst en Leo Crombach aan allerlei projecten op onderwijsgebied. We zijn bijvoorbeeld bezig met het opzetten van een leergang "Ondernemend Onderwijs". Er loopt een Europees project op het gebied van het begeleiden van startende ondernemers en we gaan aan de slag met het aanbieden van workshops, cursussen en leergangen van taal tot rekenen en van ondernemerskwaliteiten tot sociale vaardigheden. Voor elk wat wils, een soort Volksuniversiteit dus maar dan anders.

Daarnaast ontvang ik nog leerlingen in mijn @schoolcafe, een ontspannen omgeving waarin leerlingen huiswerk kunnen maken, huiswerkbegeleiding krijgen en f2f coaching ontvangen op allerlei gebied van scriptiebegeleiding tot wiskunde het kan allemaal. Een leerling heeft het op de volgende manier verwoord:
"Een bijles-aanbieder waarmee je snel betere resultaten kunt behalen door op een ontspannen maar effectieve manier te werk te gaan".

Al met al bevalt dit leven me nu heel goed en ik hoop dat ik zo nog een tijd door kan gaan met mijn "collega's" van Lijnspel en alle anderen die ik op dit pad tegenkom.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten