maandag 19 januari 2015

Humor en terreur


Een nieuwe blog schrijven staat al weer een tijdje op mijn to-do lijstje. Het kwam er maar niet van. Een griep kluisterde me even aan huis, zelfs de gebruikelijke feestelijkheden in december en januari heb ik aan me voorbij laten gaan en dat zegt wat, want normaal ben ik niet weg te slaan op feestjes :-)

Echter wat daarna gebeurde en wat er nog allemaal aan de hand is in de wereld dat heeft me stil gemaakt en ik vraag me af of mijn bescheiden blog nog wel iets toevoegt aan deze wereld als er zo'n grote problemen zijn. Terreur en angst heerst maar het leven van alledag gaat ook door.

Wat mij in al deze problematiek wel opviel was een uitzending die ik toevallig met langszappen tegenkwam. Het was een uitzending van L1, de regionale omroep van Limburg. Hier werden kinderen van groep 8 geïnterviewd over de tekeningen in Charlie Hebdo en over andere cartoons. Wat mij opviel is dat de kinderen de humor totaal niet zagen en alle cartoons letterlijk uitlegden. Ze vonden dus overwegend dat het niet kon en eentje zei zelfs dat je "er dan wel om vraagt". Hier schrok ik wel van.

Wordt het niet eens tijd om onze kinderen weer te leren dat humor en satire een functie hebben. Dat je hiermee de maatschappij een spiegel voorhoudt. Dat je hier niet bang voor hoeft te zijn, dat je niet kwaad moet worden maar dat je er over moet nadenken en dat je gerust ook een keer om en over jezelf mag lachen. Daar wordt de maatschappij alleen maar beter van. 

Dat is ook de functie van carnaval. In de ogen van velen is dit alleen maar een drinkgelag met allerlei foute uitspattingen. Begrijp me goed dat zal heus wel gebeuren maar dat is niet waar het om gaat.
Een echte carnavalist dost zich drie dagen lang uit en lacht vooral het hardst om zichzelf. De buutteredners en tonpraters en alle artiesten nemen alles en iedereen op de hak en zetten zo omgeving, bobo's en iedereen die zichzelf belangrijk vindt weer eens in het juiste perspectief. Dat we daarbij lachen, muziek maken en vrolijk zijn geeft aan dat we onszelf ook niet zo serieus nemen.

Dit willen we ook graag overdragen aan onze kinderen en gelukkig zie je dat dat ook opgepikt wordt door het jeugd lvk en de jeugd buuttekampioenschappen. Nu het onderwijs nog!


Humor is nodig om verdraagzaamheid te kweken!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten