donderdag 27 augustus 2015

vakantie




De vakantie is toch voorbij zult u wel denken maar nee voor mij niet, ik mag nog en ga binnenkort een tweetal weekjes naar de zon.

Afbeeldingsresultaat voor school dicht
Het was een rare tijd de afgelopen zes weken, terwijl ik popelde om de zaken die we gestart waren af te maken ging de gehele Nederlandse onderwijsgemeenschap met vakantie.

Een week vooraf kreeg ik al op al mijn mails afwezigheidsmeldingen al dan niet gevolgd door toch nog een reactie op mijn mail, voorstel of verzoek. Wel verwarrend eigenlijk.
Daarna dik vier weken complete stilte, iedereen was weg en had "alles uit de handen laten vallen'.
Nu afgelopen sommige mensen weer begonnen zijn ontvang ik weer mails, telefoontjes en vergaderverzoeken.

Als je als ZZP'er in het onderwijs werkt is het wellicht handiger om ook in de zomervakantie je vakantie op te pakken maar als je partner dan als ZZP'er in de zorg werkt dan is dit net de tijd dat hij veel werk heeft omdat hij dan collega's vervangt die op vakantie zijn. Dit is best een dilemma want je wilt er eigenlijk bij zijn als het schooljaar weer start.
Afijn, die vakantie komt er toch en ik ga er gewoon lekker van genieten. de Mont Ventoux wacht op ons!
Afbeeldingsresultaat voor mont ventoux

Toch blijf ik het vreemd vinden dat in deze tijd een werkveld waarin zoveel mensen werkzaam zijn en waarin zoveel geld omgaat gewoon de deur ongeveer 6 weken kan sluiten en waarin dus echt niets gebeurt. Waarom accepteren we dat nog met zijn allen? Waarom niet dat verlof flexibeler plannen? Voor leraren én voor de leerlingen. Het is echt niet zo erg als een leerling een weekje weg is, dan komt hij gemotiveerder terug en pikt het zo weer op. En een leraar die "tussendoor" even een dag of een paar dagen vrij mag nemen wordt veel minder gauw overspannen en heeft er dan ook meer zin in. Het scheelt ook in kosten als je eens buiten het seizoen op vakantie kunt gaan. Daarbij help je de jonge leraren hiermee aan werkervaring want zij kunnen dan meer vervangen. Alleen maar voordelen dus? Nee dat zal wel niet, moeilijk met roosteren, iedereen moet hetzelfde leren en nog honderden beren zijn er wel op de weg te vinden. Maar voor elk probleem is er ook een oplossing als we maar willen.

Misschien Utopia maar ik denk toch het overwegen waard in deze tijd waarin gedacht wordt over onderwijs/school en andere vernieuwingen. Misschien is dit in te voeren bij de nieuwe initiatieven zoals agora +Guido van Dijk of bij de nieuwe school  +Jan Fasen die in Amsterdam moet verrijzen? Als onderwijskundig wetenschapper wil ik hier graag over meepraten, meedenken en mee-ontwikkelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten